Mitől vérezhet a fogíny?

Bizonyára velünk is előfordult már, hogy fogmosás vagy fogselyem használat során vér jelenik meg a mosdókagylóban. A fogínyvérzésnek számos oka lehet, melyet blogunkban igyekszünk körbejárni, az azonban előre leszögezhető, ha ez rendszeres, akkor érdemes felkeresnünk egy fogorvost!

A gyakori ínyvérzés ugyanis mindenképpen összefügg a fogínygyulladással és akár a súlyos fogágybetegség előszobája is lehet.

Az egészséges fogíny halványrózsaszín, feszesen tapad a fognyakra, nem érzékeny és nem vérzik a fogtisztítás során. Amennyiben a színe vörösessé válik, a terület beduzzad, érzékeny lesz, vérzik vagy az íny elválik a fognyaktól, az már mind a fogínygyulladás jele.

Elégtelen szájhigiénia

Ez az állapot leggyakrabban a szájhigiéniával köthető össze, és akkor fordul elő, amikor bakteriális lepedék rakódik le a fogak felszínén és az íny körül, és az abban található baktériumok irritálják a fogínyt. Ilyenkor a gyulladás valójában a szervezetünk védekező reakciója. A baktériumok által okozott irritációra válaszul az immunrendszer aktiválódik, és gyulladásos folyamatot indít el az érintett területen. Az immunrendszer sejtjei megpróbálják eltávolítani a káros baktériumokat, amely sérült szöveteket, duzzanatot, vörösséget és fájdalmat okoz.

Felhalmozódott fogkő

A fogkő ( ) szintén közvetlen kapcsolatban áll a fogínygyulladással, mivel hozzájárul annak kialakulásához és súlyosbodásához.
Ha az ételmaradékokból származó lepedéket (plakk) nem távolítjuk el elég alapossággal, akkor mindössze 1-2 nap alatt elmeszesedik és fogkővé alakul át. A fogkő nemcsak megnehezíti a lepedék eltávolítását, de durva felületén könnyebben megtapadnak a baktériumok és tovább irritálják az ínyt, ami gyulladást vált ki, illetve fokozza a már meglévő gyulladást.
Ha a fogkövet nem távolítjuk el és a gyulladás kezeletlen marad, az tovább súlyosbíthatja a
fogínygyulladást, és akár súlyos parodontitishez is vezethet.

A fogkő azonban olyan szorosan tapad a fogakhoz, hogy nem „szedhető le” házilag, csak
professzionális eszközökkel, rendelői körülmények között.

A korszerű, ultrahangos fogkőeltávolítás során ultrahangos depurátor segítségével hatékonyan és teljesen fájdalommentesen távolítjuk el a fogkövet.
A fogkő-eltávolító készülék magas frekvencián rezegve porlasztja a vizet, és az eközben képződő apró légbuborékok tördelik szét és pattintják le a fogakhoz tapadt fogkövet.

A fogkő rendszeres (legalább évente 1-2 alkalommal való) eltávolítása és a megfelelő
szájhigiénia fenntartása kulcsfontosságú a fogínygyulladás megelőzésében és kezelésében.

Rossz fogmosási technika

Az erőteljes fogmosás vagy a helytelen technika nem tisztítja meg alaposabban a fogakat, azonban növeli a fogínyvérzés (és a fogíny visszahúzódásának) kockázatát. Ez fokozottan igaz idősebb korban, amikor az íny már veszít rugalmasságából, vagy, ha genetikailag vékonyabb, sérülékenyebb a fogínnyel rendelkezünk.

Ezért is kiemelten fontos a helyes fogmosási technika elsajátítása, szükség esetén pedig puha sörtéjű fogkefe vagy elektromos fogkefe használata.

Hormonális változások

A fogak és az íny rendkívül érzékenyek bármilyen hormonális változásra, ezért a terhesség, menstruáció vagy hormonális fogamzásgátlók használata is okozhat fogínyvérzést.
Várandósság alatt ösztrogén és progeszteron termelés fokozódásával több vér áramlik az
ínybe, ezért az megduzzadhat, érzékennyé és vérzékennyé válhat.
A menopauza alatt pedig épp ellenkezőleg, az ösztrogénszint csökkenése miatt a szájnyálkahártya vastagsága is csökken, amely érzékenyebbé és kiszolgáltatottabbá teheti a fogínyt a fertőzéseknek.
Menopauza alatt is gyakori tünet a gyulladt, duzzadt, vöröses és érzékeny fogíny, mely fogmosásnál erősen vérzik.
Ezért a várandósság és a klimax alatt különösen fontos a megfelelő szájhigiénia fenntartása és a rendszeres fogorvosi ellenőrzés és fogkőeltávolítás, hogy elkerülhető legyen a fogínygyulladás és egyéb fogászati problémák kialakulása.

Vitaminhiány, étrend

A feldolgozott, cukorban és finomított szénhidrátban bővelkedő étrend nemcsak fokozza a
lepedékképződést, de hiányállapotot is okozhat. Ha szeretnénk egészégesen tartani ínyünket, fogyasszunk zöldségben, gyümölcsben, kálciumban, magnéziumban, folsavban, valamint A-, K-C-és D- vitaminban gazdag ételeket.

Betegségek, gyógyszerek

Előfordulhat fogínyvérzés egyes betegségek, egészségügyi problémák kísérő tüneteként, mint a cukorbetegség, májbetegség, szájszárazság, véralvadási zavarok, vérszegénység stb.
Bizonyos gyógyszerek (pl. véralvadásgátlók, fájdalomcsillapítók, antidepresszánsok) tartós szedése is vezethet fogínyvérzéshez.

Fogaink egészségének a fogínyünk egészsége is nélkülözhetetlen.
Rendszeres fogkőeltávolítással, gondos fogtisztítással, a fogínygyulladás megállítható, és a
fogágybetegség is megelőzhető, illetve kezelhető.