A fogérzékenység

Szinte mindenki ismeri az érzést, mikor a nyári melegben a hőn áhított jégkrémbe belenyalva, beleharapva éles fájdalom hasít a fogunkba. Szerencsére nem mindig ennyire kritikus az érzés, azonban igen sok embert érint a fogérzékenység manapság. Mi is ez a jelenség, és mit tehetünk ellene?

Hogyan keletkezik az érzékenység?

Alaphelyzetben fogaink szájüregben elhelyezkedő részét az erős zománcréteg védi. Ha ez a zománc sérül, felszínre kerül a dentin, melyben aprócska, mikroszkopikus csatornák találhatók. Ha ezek a csatornák megnyílnak, akkor alakul ki a fogérzékenység, mert a csatornácskákban villámgyorsan terjed a hideg inger a fogbél felé.

Ez a helyzet kialakulhat alap anatómiai variáció miatt: amikor a fognyaknál a koronai részt védő zománc nem érintkezik a gyökéri részt takaró cementtel, és a fog nyaki részénél szabad dentint található. Ha ezt a részt még fedi az íny, ritkább a tünet, azonban ínysorvadás következtében a tünetek felerősödnek.

Megeshet, hogy fogaink kisebb traumát szenvednek el, lepattan a zománc, vagy épp fogmosás során koptatjuk el a fognyaki vékonyabb zománcréteget. Fontos, hogy ilyenkor a fog megkapja a megfelelő terápiát, illetve cseréljük le fogkefénket puhább sörtéjűre, illetve fogkrémünket kevesebb abrazív (dörzsölő) anyagot tartalmazó változatra.

Ha sok savas italt, ételt fogyasztunk, szép lassan leoldjuk a fogzománcot, és szintén kialakulhat érzékenység.

A fogérzékenység utalhat fogszuvasodásra is, ezért érdemes felkeresni fogorvosunkat.

Mit tehetünk ellene?

Mindenképpen konzultáljunk dentál-higiénikusunkkal vagy fogorvosunkkal, aki elmondja, szükség van-e tömés készítésére, vagy elég egy terápiás fogkrém készítmény alkalmazása. A jól ismert fogkrémek – melyek a nevét nem feltétlenül kell említenem – igen hatásosak tudnak lenni, és ha szeretnénk fokozni hatásukat, érdemes a kritikus területen amolyan pakolásként alkalmazni. Fogainkat ujjunkkal bedörzsölni a fogkrémmel, pár percig hatni hagyni, majd kiöblíteni.

Ha nem javul a helyzet, ne halogassunk a fogorvosi látogatást, nem érdemes ilyen kellemetlenséggel sokáig szenvedni, ha az orvossal együttműködve lehet egyszerű megoldást találni rá.