8 ok, hogy mitől is fáj a fog

A fogfájásnak számtalan fajtája létezik, de az biztos, hogy egyikkel se jó közelről megismerkedni.
Mindezt leginkább rendszeres fogorvosi ellenőrzéssel tudjuk megelőzni, mivel a kisebb, kezdődő problémák általában még nem járnak fájdalommal, ugyanakkor egy fogászati szűrés és panoráma röntgen könnyen fényt deríthet rájuk.

Ha már elkéstünk, és fáj a fogunk, akkor viszont mielőbb irány a fogorvos! Blogunkban a leggyakoribb fogászati panaszoknak jártunk utána.

1. Ha érzékeny a fog

Ha hideg ételek és italok fogyasztásakor rövid, nyilalló fájdalmat tapasztalunk, és a fogunkon kívülről semmi „gyanusat” nem észlelünk, akkor a panaszt jó eséllyel a fogerózió okozza. A fogerózió kiváltó okai elsősorban a savas ételek, italok, vagy egyes betegségek (pl. savas reflux), amelyek idővel feloldják a fogzománcot, szabaddá téve a fog belső, puhább részét, a dentint.
A dentinben kis csatornák (tubulusok) ezrei futnak az idegekkel teli fogbél felé, és a külső ingerek (például egy hideg fagylalt vagy egy forró leves) stimulálhatják a fogban levő idegeket, éles, intenzív, de gyorsan múló fájdalmat okozva.

Az ínyrecesszió, azaz a fogíny visszahúzódása szintén járhat kellemetlen fogérzékenységgel, ám ennek már jól látható jele van: ahogy az íny visszahúzódik a foggyökérről, úgy tűnik, mintha a fogak „megnyúlnának”.
Mivel a foggyökeret nem borítja védelmező zománc, a fog fokozottan érzékennyé válhat a hőhatásokra.

Az érzékeny fogakat drogériákban vagy patikákban kapható fogérzékenység elleni készítményekkel, rendelői körülmények között pedig speciális lakokkal, valamint fognyaki töméssel lehet kezelni. Súlyosabb esetben koronára vagy gyökérkezelésre is szükség lehet.

2. Ha a fog hidegre érzékeny

Ha valamelyik fogunk hideg ételre vagy italra reagál intenzív fájdalommal, amely viszonylag gyorsan múlik, az jelezhet kezdődő fogszuvasodást, amely egy fogtöméssel még viszonylag könnyen „megúszható”.

Azonban, ha az inger elmúltával a fájdalom tartóssá vélik, esetleg több fogra és az egész állcsontra is kisugárzik, valószínűleg előrehaladott szuvasodás, esetleg fogbélgyulladás lehet a háttérben.
Ez esetben érdemes mielőbb fogorvoshoz mennünk, mert a probléma nem fog magától megoldódni; sőt a fájdalom fokozódhat; a fog pedig fogtömést  vagy gyökérkezelést igényel.

3. Ha a fog melegre érzékeny

Ha a fogunkban kifejezetten meleg ételek, italok fogyasztása után tapasztalunk fájdalmat vagy kellemetlen, feszítő érzést, akkor az a fog valószínűleg már nem él, és a tünetek mögött a fogbél gyulladása áll. A fogbélelhalás mély szuvasodás, valamilyen trauma vagy nagyobb tömés, illetve korona alatt elhalt fog esetében szokott kialakulni.
Az elhalt fog fájdalmát a gyökércsatornában felhalmozódó baktériumok gáztermelése okozza, mivel a gáz a meleg hatására kitágul, és feszítő érzést okoz.
A korábban gyökérkezelt fogak esetében is jelentkezhet melegérzékenység, ha a fog valamilyen ok miatt (pl. feltáratlan, rejtett, szűk vagy görbe gyökércsatornák) nem lett megfelelően kikezelve, és a gyökércsatornában maradtak még baktériumok.
Ilyen esetekben a fog gyökérkezelésére van szükség, illetve gyökérkezelt fog esetében a fogat ismét fel kell tárni és megismételni a kezelést.

4. Ha a fog lüktetve és/vagy éjszaka fáj

Amikor fogfájás már spontán, ingerek nélkül is fellép, lüktető, az egész fogsorra kisugárzó jellegű és éjszaka is jelentkezik, akkor az ok valószínűleg a fogbélgyulladás (pulpitis). A fogbélgyulladás kialakulhat a fogat ért trauma következtében, illetve akkor, amikor az előrehaladott, kezeletlen fogszuvasodás már annyira mélyre hatol, hogy eléri a fog belső részét, az idegekkel, erekkel átszőtt pulpát.
Ez a típusú fájdalom igen kíméletlen, gyakran már a fájdalomcsillapító gyógyszerekre sem reagál, és kisugárzó jellege miatt néha azt sem tudjuk pontosan melyik fogból ered. A fogbélgyulladás kezelési módja a fog mielőbbi gyökérkezelése.

2. Ha ráharapásra érzékeny a fog

Ha egy fog ráharapásra érzékeny vagy fáj, akkor a fog már nem él, és a gyökércsúcs körül, illetve a fogat rögzítő szalagoknál gyulladás van. Lehet, hogy a fogat korábban gyökérkezelték, ám nem volt minden gyökércsatorna megfelelően fertőtlenítve, vagy letömve, de az is lehet, hogy a fog kezeletlen fogszuvasodásból adódó fogbélgyulladás következtében észrevétlenül elhalt. A fogak körüli, előrehaladott fertőzés következtében kialakulhat tályog, granulóma, illetve ciszta is, mely mind okozhat ráharapási érzékenységet.

Ha a fogunkat nemrég tömték, szintén előfordulhat, hogy ráharapásra érzékeny marad, ilyenkor ellenőriztetni kell a tömést, hogy egy-egy ponton nem maradt-e túl magas. A frissen gyökérkezelt fogaknál is felléphet átmeneti ráharapási érzékenység, ez természetes reakció, mely általában pár napon belül elmúlik. Ilyen esetben fontos felkeresni egy fogorvost, aki elvégzi a fog gyökérkezelését, vagy a régi gyökérkezelés eltávolítását és cseréjét, súlyosabb esetben pedig gyökércsúcs rezekcióra is szükség lehet.

6. Ha tömés után fáj a fog

A fogtömés vagy a töméscsere utáni pár napos érzékenység, enyhe fájdalom teljesen természetes reakció, hiszen a beavatkozás a fog számára egyfajta trauma, és időre van szüksége a regenerációhoz.
Mindez persze a kezelt szuvasodás nagyságától és egyéni érzékenységtől is függ; ha a tömés mély és közel helyezkedik el az ideghez, irritálhatja azt. Ezért ha tömés után a fog hidegre, melegre, rágásra átmeneti érzékenységet mutat, még nincs okunk aggodalomra, pár nap alatt nagy valószínűséggel megnyugszik. Addig is kerüljük a nagyon hideg vagy forró ételeket, italokat, evésnél kíméljük az érintett fogat, és esetleg vegyünk be valamilyen patikában kapható, vagy az orvos által felírt gyulladáscsökkentőt.
Ha viszont a fájdalom fokozódik, folyamatossá válik, estére rosszabbodik vagy éjszaka is jelentkezik, mielőbb menjünk vissza a fogorvosunkhoz!
Ebben az esetben valószínűleg túl nagy és/ vagy mély volt a szuvasodás és a tömés elérte a fogbelet, visszafordíthatatlan idegkárosodást okozva. Ilyenkor a fogat mindenképpen gyökérkezelni kell, ha szeretnénk megmenteni.

7. Ha gyökérkezelés után fáj a fog

Gyakori és jogos kérdés a páciensek részéről; hogy mitől fájhat a fog, ha már nincs benne ideg?
Bizony még gyökérkezelés után is előfordulhat fájdalom és érzékenység, amikor a fog már nem is él.
Ilyenkor ugyanis nem maga a fog fáj, hisz abból valóban el lett távolítva az ideg, ám a fog nemcsak a fogbélben található idegekkel képes érzékelni, hanem a fogat körülvevő szövetekkel is, melyek egy ideig még gyulladásban lehetnek.
Normális esetben, a kezelés után a fájdalom napról napra, fokozatosan csökken, majd teljesen megszűnik, addig pedig pár szem fájdalomcsillapítóval elmulasztható.

Azonban néha, leginkább bonyolult anatómiai helyzetű, több csatornás (kis-és nagyőrlő) fogak esetében, még a legnagyobb alaposság mellett is előfordulhat, hogy nem sikerül megtalálni és feltárni minden gyökércsatornát.

Ilyen esetben a fogban maradt gyulladt idegtartalom a kezelés után is fájdalmat okoz, amivel mielőbb vissza kell mennünk a fogorvoshoz.

8. Ha a korona alatt fáj a fog

Amikor egy fogra korona kerül, és a fogat előzőleg nem gyökérkezelték, akkor a fog előkészítése, „lecsiszolása”, valamint a korona felragasztása után érezhetünk pár napig enyhe fájdalmat, hidegérzékenységet, melyet a csiszolás során megnyíló idegcsatornák átmeneti érzékenysége okoz.
Ilyenkor a fájdalom fokozatosan enyhül, és pár nap alatt elmúlik. Ellenkező esetben, vagy ha a fájdalom erősödne, spontán is jelentkezne vagy kisugárzóvá válna, mielőbb keressük fel a fogorvosunkat, mert a fogunkat valószínűleg gyökérkezelni kell.

Ha egy, már meglévő korona alatt válik érzékennyé, fájdalmassá a fog, az a még élő fog esetében jelezhet fogszuvasodást, a gyökérkezelt fog esetében pedig gyökércsúcs körüli gyulladást.
Mindkét esetben mielőbbi beavatkozásra van szükség, melyet a röntgenfelvétel alapján a fogorvos dönt el.