Négy jel, hogy a szájhigiéniánk nem megfelelő

A szájüreg egészsége túlmutat a fogak, a nyelv és az íny egészségén: általános egészségi állapotunkra és jólétünkre is kihatással van.
A rossz szájhigiénia nem csupán fogszuvasodáshoz vagy ínybetegséghez vezethet, de olyan súlyos egészségügyi problémákhoz is kapcsolódik, mint a cukorbetegség, a szívbetegség vagy a rák.
Blogunkban a nem megfelelő szájhigiénia néhány jeléről fogunk beszélni, amelyeket fontos időben felfedezni és kezelni, mert ezáltal csökkenthető a szövődmények, valamint a későbbi komolyabb és megterhelőbb fogászati beavatkozások kockázata.

Rossz lehelet

A halitosis, közismert nevén rossz lehelet, mások számára kínos és zavaró lehet, az érintettekben pedig – amint értesülnek róla – komoly szorongást kelthet. De a rossz leheletben épp az a legkellemetlenebb, hogy általában az érintettek tudják meg utoljára.

Vannak, akik tünetei kezelést választanak a probléma elfedésére (rágógumi, szájvíz), ám a tartós szájszag mindenképp arra figyelmeztet, hogy valami nem stimmel a szánkban. Bár a halitózis nem minden esetben orális eredetű (okozhatja pl. cukorbetegség, reflux krónikus mandula-vagy orrnyálkahártya gyulladás stb.), legtöbbször mégis a szájüregben kell keresni a tünetek okát, ezért érdemes egy fogászati kontrollal kezdeni a kivizsgálást.

A szájszag oka lehet a rossz szájhigiénia is, ahol a fogakon és a nyelven felhalmozódott lepedék tökéletes körülményt teremt a baktériumok szaporodásához, melyek anyagcseréjük során kellemetlen szagú gázokat termelnek.

Szintén gyakori ok az elhanyagolt fogszuvasodás, a fogínygyulladás, fogágybetegség, valamint a fogkő, ahogy a rosszul záródó, vagy nem megfelelően tisztított fogpótlások is. A csökkent nyáltermeléssel járó betegségek, (pl. cukorbetegség) szintén halitózist eredményezhetnek, mivel itt nem érvényesülhet a nyál tisztító funkciója.

Az első lépés tehát feltárni a halitózis hátterét és egyénileg kezelni azt, a kiváltó ok függvényében:

• Professzionális fogtisztítás (ultrahangos fogkőeltávolítással)
  • Fogszuvasodás kezelése
  • Hibás vagy régi tömések, eltávolítása, rosszul záró fogpótlások (koronák, hidak) cseréje
  • Megfelelő otthoni szájhigiénia (ennek elsajátításában dentálhigiénikus kolléganőink készséggel segítenek)
  • Ínybetegség kezelése (parodontológus kolléga segítségével)

Fogkő

A lepedék felhalmozódása az egyik jól látható jele annak, hogy valószínűleg nem megfelelő szájhigiéniánk. Ennek oka lehet a rossz technikával történő, vagy elkapkodott fogmosás, a régi fogkefe, vagy túl sok cukor, illetve szénhidrát fogyasztása.

Amikor a lepedék felhalmozódik, a nyálban lévő ásványi anyagokkal egyesül, és fogkővé keményedik. Ennek elkerülése érdekében tanácsos elektromos fogkefét és egyéb speciális fogtisztító eszközöket (fogselyem, fogköztisztító kefe stb.) is bevetni, és rendszeresen ellenőrizni, hogy nem maradt-e fogainkon lerakódott lepedék.
Mivel a fogkő nem mindig feltűnő, sőt lerakódhat az íny alatt is, a fogínybetegség megelőzése érdekében érdemes félévente, évente egyszer részt vennünk egy professzionális rendelői fogkőeltávolításon is.

Fogínyvérzés

A fogmosásnál fellépő tartós vagy rendszeres fogínyvérzés a fogínygyulladás első jele, mely mielőbbi fogászati kezelést igényel.

Az íny gyulladása a fogakon lerakódó lepedék, illetve az ebben elszaporodó baktériumok felhalmozódása miatt alakul ki. Bár az érzékeny, duzzadt, vöröses fogíny eleinte nem tűnik veszélyesnek, a gyulladás idővel a fogak tartószerkezetét is megtámadja, ami a fogak mozgásához, majd elvesztésükhöz vezethet.

Az ínygyulladást gyakran a gondosabb otthoni szájhigiénia is megoldja (mint például a gyakoribb és alaposabb fogmosás, fogselyem, fertőtlenítő szájvíz használata, egészséges étkezés és vitaminok fogyasztása), de a fogkőhöz hasonlóan itt is elengedhetetlen a rendszeres rendelői ellenőrzés és az professzionális fogkőeltávolítás.

Gyakori szájüregi fertőzések

Az egészséges szájüregünkben több, mint százféle különböző típusú baktérium él, megfelelő egyensúlyban együttesen biztosítva a normál szájflórát.
Azaz, nem minden baktérium ártalmas, egy részük pont az immunrendszert hivatott támogatni, leküzdve a kártékony kórokozókat.

Ha a szájflóránk egyensúlya megfelelő, a betegségeket (pl. fogínygyulladást, aftákat) okozó káros baktériumok nem képesek elszaporodni.
A szájüregünk mikroflórája azonban sosem állandó, és számos dologra (pl. stressz, hormonális változások stb.) igen érzékenyen reagál, felborítva a kényes egyensúlyt.
A különböző fekélyek, sebek és afták is ilyen esetben tudnak megjelenni a nyálkahártyán.

Ha gyakran küzdünk szájüregi fertőzésekkel annak több oka is lehet:

• Vitaminhiány
  • Stressz, legyengült immunrendszer
  • Elhanyagolt szájhigiénia
  • Régi, nehezen tisztítható fogpótlások
  • Fogszabályzó vagy kivehető fogsor okozta irritáció
  • Allergia
  • Egyéb betegség kísérő tünete (gluténérzékenység, gyulladásos bélbetegség stb.)